Článek v blogu

Je možné hubnout a přitom obědvat po restauracích?

Jak nezvlčit na obědě

Známe to pánové. Souhrou náhod se ocitneme před velkým zrcadlem. Stoupneme si k němu bokem a začneme se nenápadně prohlížet. To, že nám kvůli roli nového Jamese Bonda z Hollywoodu asi volat nebudou, to překousnem, ale že to břicho z profilu už opravdu připomíná těhotnou, to nás zaskočí.

Oprášíme kolo, možná si koupíme běžecké boty a jídelníček prohodíme za lehčí. Doma se pak ještě každý večer vzepřeme návalům všech těch chuťohladů, vůlí přemůžeme dotěrný žaludek a dříve pravidelnou druhou večeři si k televizi už nedáme. Po pár dnech snažení začnou první centimetry z pasu mizet.

Souhlasí? Asi tak nějak podobně to děláme všichni.

Co ale dělat, když jste si zrovna parádně rozjeli hubnutí, i ta zelenina už vám začala docela chutnat, když na obědy už roky chodíte všichni z kanceláře do místní restaurace.

Přesně pro takové situace jsem tady pro vás dneska připravil 10 základních tipů. Tady jsou.

1. tip - Ovocná svačinka

Situaci známe. Hubnete a víte, že vás čeká vydatný oběd. Možná vám přijde jako nejlepší nápad už od rána nic nejíst, protože žádné jídlo se rovná žádné přijaté kalorie. Tudy ale správná cesta nevede. Spíš na to jděte trochu oklikou.

Ráno si dejte malou snídani. Mozek v noci hladověl, tak mu předhoďte trochu jednoduchých cukrů. Připravte si třeba nějaké ty vločky, müsli, med a trochu ovoce. V klidu se nasnídejte. Ještě jednou - v klidu se nasnídejte. Jestli na to máte málo času, vstaňte prostě o něco dřív.

Po snídani si připravte do práce ještě malou ovocnou svačinku. Rozkrájejte si třeba jedno jablko na měsíčky a ještě dopoledne ho v práci snězte.

Proč to všechno? Proč ještě tu svačinku, když to tak běžně nikdy neděláte a teď, když hubnete, tak byste měli? Šli jste už někdy na velký rodinný nákup hodně hladoví? Jestli ano, tak víte, o čem mluvím. Když máte hlad, máte na jídlo i velké oči.

Na obědě v restauraci to platí úplně stejně. Když přijdete hladoví, budete mít nutkání objednat si a také sníst hodně jídla.

2. tip - Jídelníček online

Hodinu před tím, než vyrazíte na oběd, si prohlédněte dnešní jídelní lístek na internetu. Zní to strašně banálně a Ameriku jsem s tím neobjevil, ale má to důležitý důvod.

Už v kanceláři totiž zjistíte, že zrovna dneska je to na sebevraždu hubnoucího. Zrovna mají ty sladké kulaté knedlíky, které tolik milujete, a ještě ten úžasný čokoládový dortíček. Vídíte, že kromě těch knedlíků vás žádna další z dnešních hotovek neláká. A čekat 20 minut, než kuchař připraví něco jiného, na to nemáte přes polední pauzu čas.

Máte ale ještě trochu času na to přesvědčit kolegy, že ve vaší oblíbené restauraci se zrovna dneska maluje, a proto musíte jít někam jinam... :-)

3. tip - Džbánek s vodou

Hlad je převlečená žízeň a tak se před jídlem hodně napijte. Zapomeňte na ty cappy džusy plné cukru a dejte si obyčejnou vodu z vodovodu ve džbánku s citrónem a mátou. Stojí to pár korun a vody je tam víc než dost.

Vždycky pijte hodně jenom před jídlem. To je důležité. Když budete pít hodně po jídle, zbytečně si narušujete trávení. Voda vám totiž naředí trávicí šťávy a odplaví je. Následkem jsou zažívací potíže a nadýmání. Všimněte si, že zvířata během jídla ani hned po jídle instinktivně nepijí.

4. tip - Salátový předkrm

Na univerzitě v Pensylvánii dělali salátový výzkum , ve kterém vědecky potvrdili známý fakt, že když si ještě před jídlem dáte trochu zeleninového salátu, tak toho potom už tak hodně nesníte.

Princip je banální. Obyčejný čerstvý zeleninový salát obsahuje minimum kalorií, ale je prostorově objemný. Šikovně vám zaplní žaludek, čímž zíkáte pocit menšího hladu. Je v něm vláknina, vitamíny a tak dále, takže nejen při hubnutí samá pozitiva.

Jestli vás zajímá, kolik kalorií je v syrové zelenině, rozklikněte si následující tabulku.

Zelenina (100 gramů) Kalorie
Brokolice 141 kJ / 33 kcal
Cibule 167 kJ / 40 kcal
Hlávkový salát 50 kJ / 13 kcal
Hrách 170 kJ / 41 kcal
Kedlubna 130 kJ / 31 kcal
Mrkev 178 kJ / 42 kcal
Okurka 50 kJ / 13 kcal
Paprika 82 kJ / 20 kcal
Rajčata 92 kJ / 22 kcal
Ředkvičky 73 kJ / 17 kcal
Zelí bílé 105 kJ / 25 kcal

5. tip - Žádné pečivo

Jestli je na stole pečivo, nejezte ho. Je plné sacharidů a prázdných kalorií. Nevěřili byste, jak rychle se po něm tloustne.

Pečivo Kalorie
Rohlík tukový (jeden) 632 kJ / 151 kcal
Rohlík celozrný (jeden) 690 kJ / 165 kcal
Chléb (1 krajíc) 561 kJ / 134 kcal
Chléb celozrnný (1 krajíc) 393 kJ / 94 kcal
Chléb toustový (1 plátek) 245 kJ / 58 kcal

Pro porovnání: Třeba 100 gramů zeleninového salátu svojí hmotností odpovídá zhruba dvěma rohlíkům, obsahuje ale jen něco kolem 130 kJ. To je téměř 10 krát méně.

6. tip - Objednejte si první

Jde o jednoduchý psychologický trik. Když si jídlo objednáte jako první, minimalizujete tím šanci, že vás zviklá výběr ostatních. Někteří lidé mají pocit, že když nejdou s proudem, tak trhají partu. Když si všichni před nimi objednali hranolky a steak, je jim hloupé dát si kuskus se zeleninou.

Jestli vás tyto věci trápí, objednávejte si jako první.

7. tip - Mějte přání

Jestli vám v jídle něco nevyhovuje, změňte to. Přidávají tam žampiony a vy je nesnášíte? Máte raději saláty s olivovým olejem, ale tady píší slunečnicový?

Vy platíte, tak se nebojte říct, jak to chcete. Asi vám to přijde jasné, ale jsou i lidé, kteří s tím mají potíže. Jestli zrovna vy patříte mezi ty neprůbojné stydlíny, tak to alespoň tady přemožte.

8. tip - Zpomalte

Jestli je to jen trochu možné, tak při jídle určitě zpomalte. Má to dvě výhody. Za prvé jídlo více rozžvýkáte, čímž si velmi usnadníte trávení, a za druhé toho sníte méně. Mozku totiž trvá asi 20 minut, než si uvědomí, že máte dost. A jakmile svému mozku nikdy nedovolíte, aby dohnal pusu, budete se pravidelně přejídat.

Já vím, že přestávka na oběd je krátká, ale zkuste si to v práci nějak zařídit. Znáte to - líná huba, holé neštěstí.

9. tip - Bez dezertu

To, že mají dortíky jen prázdné kalorie, a kam přesně se vám všechny ty přebytečné kalorie uloží, nemá cenu říkat. Všichni to víte. Jen pro představu se můžete podívat, kolik kalorií v některých zákuscích je. Rozklikněte si tabulku.

Zákusek Kalorie
Čokoládová roláda (50 gramů) 795 kJ / 189 kcal
Kremrole (jedna) 630 kJ / 151 kcal
Vaječný věneček (jeden) 578 kJ / 138 kcal
Třená bábovka (50 gramů) 840 kJ / 201 kcal
Medovník (50 gramů) 814 kJ / 195 kcal

Pro porovnání: Třeba 100 gramů zeleninového salátu svojí hmotností odpovídá zhruba dvěma kremrolím, obsahuje ale jen něco kolem 130 kJ. To je téměř 10 krát méně.

10. tip - Nechte si jídlo zabalit

Po jídle nemusí zůstat jen prázdný talíř, jak nás v dětsví učili. Jestli máte během jídla pocit, že už máte dost, přestaňte jíst. Pokud to stojí za to, nechte si nedojedené jídlo zabalit a odneste si ho sebou. Každá dobrá restaurace je na to připravená a má nějaké krabičky.

To jsou mé dnešní tipy. Jestli se vám článek líbil, tak ho sdílejte dál na facebook. Pokud třeba máte na něco jiný názor, napište mi to do komentářů. A jako vždy, klidně nadávejte, chvalte nebo přidejte své tipy či radu. Rád si to přečtu.

Dává vám to smysl? Mohlo by to zajímat i vaše přátelé? Sdílet na facebook
Martin Bartoň
O autorovi článku

Martin Bartoň

Jsem samostatným LR partnerem, tvůrcem webu beznudle.cz a jeho vlastníkem. Ukazuji lidem, k čemu jsou dobré LR výrobky, jak jim mohou zlepšit život a jak si je mohou kupovat sami, levněji a přímo od výrobce.

Komentáře k článku

Váš komentář se zde nezobrazí ihned, ale až po nějaké době.

Přidat komentář:
Vyplňte prosím všechny kolonky
Komentáře:

Veronika, 1.8.2016

Jen mít tu pevnou vůli...

Přidat komentář

Martin Bartoň, 1.8.2016

Ano, ovládnout sám sebe je někdy fakt kumšt. :-)

Přidat komentář

Lenka Piramovská, 28.7.2016

Jojo, rady to jsou známé, ale kouzlo tkví v tom, že se musí všechny spojit dohromady a žádnou nevynechat, pak by v tom byl čert, kdyby to nefungovalo...

Přidat komentář

Martin Bartoň, 28.8.2016

:-)

Přidat komentář

Anonym, 27.7.2016

Známý věci ale ten bod 6 je dobrej

Přidat komentář

Martin Bartoň, 28.7.2016

Díky za názor. :-)

Asi z těch rad nikomu neslezou ponožky překvapením, ale napsat takový článek jsem chtěl...

Přidat komentář